Page Nav

{fbt_classic_header}

Τελευταια νεα:

latest

Συνέντευξη του Κώστα Γαβρόγλου. Τι λέει για την Ειδική Αγωγή, την αξιολόγηση και την έκθεση του ΟΟΣΑ

Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου στο alfavita.gr και στον Χρήστο Κάτσικα σχετικά με τις εξελίξεις στην Ειδική Αγωγή, την...

Συνέντευξη του Κώστα Γαβρόγλου. Τι λέει για την Ειδική Αγωγή, την αξιολόγηση και την έκθεση του ΟΟΣΑ
Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου στο alfavita.gr και στον Χρήστο Κάτσικα σχετικά με τις εξελίξεις στην Ειδική Αγωγή, την αξιολόγηση και την ΑΔΙΠΠΔΕ καθώς και για την έκθεση του ΟΟΣΑ.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τι απαντάει ο Υπουργός Παιδείας


1. Σύμφωνα με εκπαιδευτικά σωματεία η τροπολογία για την Ειδική Αγωγή επαναφέρει τα σεμινάρια των 400 ωρών, για να τρέξει πάλι η επικερδής βιομηχανία έκδοσης πιστοποιητικών στους επιχειρηματικούς κύκλους των πανεπιστημιακών και όχι μόνο. Τι έχετε να πείτε γι’ αυτό;

Σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ότι η τροπολογία επαναφέρει τα σεμινάρια. Η τροπολογία για την Ειδική Αγωγή προβλέπει τον καθορισμό των κριτηρίων για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή, όπως άλλωστε συνέβαινε και σε προηγούμενους νόμους. Η διαφορά τώρα είναι ότι ενισχύεται η Ειδική Αγωγή με τρόπο που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν, συνεπώς αυξάνονται και οι ανάγκες για εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται τόσο μεγάλος αριθμός προσλήψεων στις δομές της Ειδικής Αγωγής, και αυτό αποδεικνύει έμπρακτα το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τον τομέα αυτό. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια ιδρύθηκαν περισσότερες από 560 δομές ειδικής αγωγής σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και προσλήφθηκαν 2000 εκπαιδευτικοί περισσότεροι από πέρσι (2015-2016) και 4.500 από πρόπερσι (2014-15).Λόγω των αυξημένων αναγκών αναγκαζόμαστε να προσλαμβάνουμε αναπληρωτές χωρίς εξειδίκευση από τους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης. Τα σεμινάρια των 400 ωρών αποτελούν ένα κριτήριο για να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν κάποιο προσόν από αυτούς που δεν έχουν, μόνο στην περίπτωση που έχει εξαντληθεί ο πίνακας αναπληρωτών με προσόντα εξειδίκευσης στην ειδική αγωγή. Το Υπουργείο Παιδείας, βαθιά πεπεισμένο για την αξία του διαλόγου και της διαφάνειας πάνω στα θέματα αυτά, έχει θέσει το σχέδιο της υπουργικής απόφασης για τα κριτήρια πρόσληψης στην Ειδική Αγωγή σε δημόσια διαβούλευση. Οι απόψεις που θα κατατεθούν θα ληφθούν υπόψη για τη βελτίωση των προτεινόμενων ρυθμίσεων.

2. Πρόσφατα διαβάσαμε την Έκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ αλλά και δηλώσεις σας για αναβάθμισή της. Οι εξαγγελίες σας για αξιολογικές διαδικασίες που «δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις» δεν υπονομεύονται από το «ξαναζέσταμα» αυτής της Αρχής που ιδρύθηκε το 2013 για να εναρμονίσει την ελληνική εκπαίδευση με την πολιτική που προωθούσε ο ΟΟΣΑ;

Έχουμε πει αρκετές φορές ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε τις λέξεις, αλλά και ότι από την άλλη, οι λέξεις έχουν τη σημασία τους. Η έννοια της αναβάθμισης, όπως χρησιμοποιείται στην ερώτησή σας, υπονοεί μια σκλήρυνση της διαδικασίας αξιολόγησης και φέρνει στο νου τoν απαράδεκτο τρόπο που επιχειρήθηκε ένα πογκρόμ ενάντια στους εκπαιδευτικούς. Προφανώς και δεν υπάρχει τίποτα το κοινό με αυτές τις πρακτικές. Όντως είμαστε πεισμένοι ότι η αξιολόγηση, και κυρίως η αυτοαξιολόγηση, είναι σημαντικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μας το ζητάνε εκπαιδευτικοί και γονείς. Μπορεί να φωτίσει αδυναμίες, να βοηθήσει στον επανακαθορισμό των εκπαιδευτικών στόχων, να μας βοηθήσει να δούμε το στίγμα μας για το πού ακριβώς βρισκόμαστε σε σχέση με τα όσα είχαμε σχεδιάσει. Είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών. Με αυτήν την έννοια, αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο «αναβάθμιση» για την ΑΔΙΠΠΔΕ, μπορούμε να το κάνουμε μόνο υπό τον όρο ότι αναφερόμαστε αυστηρά στην ποιοτική της αναβάθμιση – στο πώς θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μιλάμε για ατομική αξιολόγηση μόνο στην περίπτωση των στελεχών εκπαίδευσης. Στο επίπεδο της σχολικής μονάδας θα υπάρξει αυτοαξιολόγηση. Σημαντικό μέρος της διαδικασίας θα είναι επίσης η αξιολόγηση της πολιτείας αναφορικά με την τήρηση των υποχρεώσεών της απέναντι στις σχολικές μονάδες. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι στις νέες αυτές διαδικασίες θα είναι αναβαθμισμένος ο ρόλος του συλλόγου των διδασκόντων. Φυσικά, επαναλαμβάνουμε, ότι οι αξιολογικές αυτές διαδικασίες δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα. Θα λειτουργούν συμβουλευτικά, με στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου στο σύνολό του. Σε καμία περίπτωση δεν θα συνδέονται με ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, πόσο μάλλον με μισθούς ή απολύσεις.

3. Σχετικά με τη νέα Έκθεση του ΟΟΣΑ. Πόσο δεσμευτική είναι για την εκπαιδευτική πολιτική του Υπουργείου Παιδείας;

Η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν είναι σε καμία περίπτωση δεσμευτική για την εκπαιδευτική πολιτική του Υπουργείου. Είναι βεβαίως σημαντική, λειτουργεί σταθμιστικά ώστε να καταλάβουμε το πού βρισκόμαστε σε σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα σε άλλες χώρες κυρίως τις ευρωπαϊκές, ωστόσο δεν θα πρέπει να την καταλαβαίνουμε ως δεσμευτική ούτε ως αυτή που υπαγορεύει τις πολιτικές επιλογές. Με μια ευρύτερη αντιμετώπιση, μπορεί να αποβεί και βοηθητική στο να δρομολογηθούν βελτιώσεις που ούτως ή άλλως χρειαζόμαστε και θα ήταν διαφορετικά δύσκολο να επιτύχουμε στο πλαίσιο της παρούσας δημοσιονομικής συγκυρίας. Μπορούμε δηλαδή να αντιμετωπίσουμε την έκθεση του ΟΟΣΑ όχι ως «αξιολόγηση», αλλά ως εργαλείο για να προάγουμε τις πολιτικές που επιθυμούμε, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τόσο τις ανάγκες του σχολείου μας όσο και την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, π.χ. να πετύχουμε διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών.