Η τελική πρόταση που θα παρουσιαστεί αύριο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, διατηρεί τη βασική φιλοσοφία περί μείωσης το...
Η τελική πρόταση που θα παρουσιαστεί αύριο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, διατηρεί τη βασική φιλοσοφία περί μείωσης του αριθμού των μαθημάτων, χωρίς να περιλαμβάνει ωρολόγια προγράμματα σε κάθε τάξη. Στρογγυλεύουν, μετά τις αντιδράσεις από την Εκκλησία, αλλά και φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, τα αιχμηρά σημεία της πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΓΕΠ) για τη νέα δομή του Λυκείου.
Η τελική πρόταση, η οποία θα παρουσιαστεί αύριο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, διατηρεί τη βασική φιλοσοφία περί μείωσης του αριθμού των μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου (σήμερα διδάσκονται 18 μαθήματα στη Β’ και 15 στη Γ΄ Λυκείου), χωρίς ωστόσο να περιλαμβάνει ενδεικτικά ωρολόγια προγράμματα σε κάθε τάξη. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική πρόταση τα Θρησκευτικά να μετονομασθούν σε Ζητήματα Ηθικής και Θρησκειών και από υποχρεωτικό να γίνουν μάθημα επιλογής συνάντησε την αντίδραση της Εκκλησίας και των θεολόγων, ενώ διαφωνίες εκφράστηκαν από την εκπαιδευτική κοινότητα για τον περιορισμό των ωρών διδασκαλίας άλλων μαθημάτων, με αποτέλεσμα να μένουν μετέωρες ειδικότητες καθηγητών. Την ίδια ώρα, η τελική πρόταση του ΙΕΠ αφήνει ανοιχτό το ζήτημα της διαμόρφωσης του βαθμού του Απολυτηρίου Λυκείου, καθώς τα αρχικά σχέδια αυτός να προκύπτει σε ποσοστό 80%από τα δυο τετράμηνα της Γ΄ τάξης, δηλαδή τον αποκαλούμενο προφορικό βαθμό και κατά 20% από τη συμμετοχή των υποψηφίων σε τελικές εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα προσέκρουσαν σε αντιδράσεις.
Έτσι, η τελική πρόταση του ΙΕΠ περιορίζεται στο να περιγράψει τους βασικούς άξονες των αλλαγών σε κάθε τάξη Λυκείου ως εξής: Α’ Λυκείου: Προτείνεται κοινός κορμός μαθημάτων στην Α’ τάξη των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων με στόχο οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο υφιστάμενων σήμερα τύπων εκπαίδευσης και να επιλέξουν αυτόν που ταιριάζει καλύτερα σε αυτούς. Επίσης, προτείνεται άμεση επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ώστε να συμπεριλάβει την Α’ Λυκείου. Β’ Λυκείου: Το ΙΕΠ εισηγείται στη Β’ Λυκείου να παραμείνει ένας ισχυρός κορμός υποχρεωτικών μαθημάτων που θα παρέχουν στους μαθητές ένα κρίσιμο φάσμα γνώσεων πριν προβούν στη Γ΄ Λυκείου στην επιλογή πιο συγκεκριμένης επιστημονικής κατεύθυνσης.
Επίσης, προτείνει να δοθεί έμφαση στα ενδιαφέροντα των μαθητών που μπορούν να δοκιμάσουν τις κλίσεις τους στη Β ‘ Λυκείου και να συνδιαμορφώσουν, βάσει επιλογών, το πρόγραμμα τους στη Γ΄ Λυκείου προσανατολιζόμενοι στο πώς και σε τι θέλουν να συνεχίσουν. Γ΄ Λυκείου: Στη Γ Λυκείου τα υποχρεωτικά μαθήματα προτείνεται να είναι εξαιρετικά περιορισμένα, ενώ θα παίζουν όλα ρόλο στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ώστε να μην υπάρχουν μαθήματα δύο ταχυτήτων, κάτι που σήμερα διαλύει τη σχολική καθημερινότητα.
Επίσης, θα είναι έντονη η παρουσία των μαθημάτων συγκεκριμένης κατεύθυνσης. Στο πλαίσιο των προτεινόμενων αλλαγών, το ΙΕΠ εισηγείται, ακόμη, τα μαθήματα να διδάσκονται εντός ευρύτερων επιστημονικών ενοτήτων με περισσότερες ώρες ενδεικτικά για τη Γ τάξη προτείνονται εξάωρα μαθήματα η εκπόνηση ερευνητικών εργασιών, καθώς και η συμμετοχή των μαθητών σε συλλογικές δημιουργικές δραστηριότητες.