Χρυσό βραβείο στον τομέα της Νεανικής Επιχειρηματικότητας έλαβε το Γεν. Λύκειο Κονταριώτισσας Πιερίας στον διαγωνισμό Education Busines...
Χρυσό βραβείο στον τομέα της Νεανικής Επιχειρηματικότητας έλαβε το Γεν. Λύκειο Κονταριώτισσας Πιερίας στον διαγωνισμό Education Business Awards 2017 εξαιτίας της μαθητικής μας επιχείρησης "Άρωμα Ολύμπου" που πραγματοποιήθηκε για τρίτη χρονιά φέτος. Το χρυσό βραβείο παρέλαβε την Παρασκευή το βράδυ ο καθηγητής μας Γρ. Καλόμοιρος.
ΑΡΩΜΑ ΟΛΥΜΠΟΥ - ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΙΚΗ
ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Στο Γενικό Λύκειο Κονταριώτισσας Πιερίας, για τρία συνεχή έτη, πραγματοποιούμε ένα πρόγραμμα εικονικής επιχειρηματικότητας. Δημιουργήσαμε μια εικονική επιχείρηση με το όνομα "Άρωμα Ολύμπου". Παίρνουμε πρώτες ύλες του τόπου μας, τα αρωματικά βότανα, το μέλι, το λάδι, το κριθάρι, το λυκίσκο, το νερό από τις πηγές και άλλα πολύτιμα προϊόντα του Ολύμπου και τα μεταποιούμε σε μείγματα αφεψημάτων, καλλυντικά χειροποίητα σαπούνια, εξαιρετική μεντοβίνα (κρασί από μέλι), ποιοτική αφιλτράριστη και απαστερίωτη μπύρα και αιθέρια έλαια. Τα ποιοτικά προϊόντα των μαθητών αυτού του Λυκείου, μεταφέρουν το άρωμα του Ολύμπου εισάγουν νέους τρόπους βιωματικής μάθησης και σπέρνουν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη στον τόπο μας.
Το πρόγραμμα διοργανώνει στο χημείο του Λυκείου, ο καθηγητής Χημείας Γρηγόρης Καλόμοιρος και υποστηρίζεται από την Οικονομολόγο του σχολείου Μελ. Αμπάδου. Διεξάγεται τα Σάββατα το απόγευμα, σε είκοσι πεντάωρες συναντήσεις καθόλη την σχολική χρονιά. Ο κόπος και ο χρόνος που αφιερώνει ο διδάσκων καθηγητής ανταμείβεται μόνο με την χαρά της προσφοράς στους μαθητές και στην τοπική κοινωνία. Τα βασικά έξοδα για αγορά υλικών που απαιτούνται για τη διεξαγωγή του προγράμματος, καλύπτει ο Δήμος, καθώς και τοπικοί χορηγοί.
Σαπωνοποίηση, υδρόλυση, αλκοολική ζύμωση, εστεροποίηση, απόσταξη, εκχύλιση, ένζυμα, ζύμες, πολυσακχαρίτες, μονοσακχαρίτες, πρωτεΐνες, αλκοόλες, είναι μόνο μερικά από τα κεφάλαια της χημείας και της βιολογίας που προσεγγίζουν οι μαθητές με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο από την κατά μέτωπο διδασκαλία! Σκοπός της βιωματικής αυτής μάθησης, όμως, εκτός από την προσέγγιση της χημείας και της βιολογίας του Λυκείου, είναι η εξοικείωση των μαθητών με έννοιες και τεχνικές της μεταποίησης και της επιχειρηματικότητας.
Οι μαθητές, συνεργάζονται, ερευνούν, εξοικειώνονται με μετρήσεις και διαδικασίες, αποκτούν δεξιότητες παράγοντας τα δικά τους προϊόντα, που τα συσκευάζουν, τα διαφημίζουν σε ιστοσελίδα που δημιούργησαν μόνοι τους και θα τα πουλήσουν σε Δημοτική Γιορτή στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Έτσι, παράλληλα με την εμπέδωση της θεωρίας της Χημείας, θα αποκτήσουν δεξιότητες στις μεθόδους παραγωγής, στο σχεδιασμό μιας επιχείρησης, στις οικονομικές διαδικασίες αλλά ταυτόχρονα θα αποκτήσουν βιωματικά έναν επαγγελματικό προσανατολισμό που μπορεί να κρατήσει τα παιδιά στον τόπο τους δίνοντας σ΄ αυτόν δυνατότητες ανάπτυξης.
Το ιστορικό του προγράμματος καθώς και φωτογραφίες, βίντεο και περιγραφές θα διαβάσετε αναλυτικά στο http://www.facebook.com/AromaOlympou όπου οι μαθητές κοινοποιούσαν τον ενθουσιασμό και τη χαρά τους για τις νέες τους εμπειρίες. Η ιστοσελίδα που έφτιαξαν για την προώθηση των προϊόντων τους είναι http://aromaolympou.webnode.gr
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με χρήση απλού εξοπλισμού που ο καθένας έχει στο σπίτι του και εξελίχθηκε με τη βοήθεια του Δήμου, σε χρήση φθηνού εξειδικευμένου εξοπλισμού (όπως αποστακτήρα, βραστήρα, ξηραντήριο κλπ) που εμπλούτισε την παραγωγική διαδικασία και προσανατόλισε επιχειρηματικά τους μαθητές.
Αναλυτικά τα προϊόντα των μαθητών είναι τα εξής:
"Μεντοβίνα". Ένας εξαιρετικός οίνος - απεριτίφ φτιαγμένος από ζύμωση αρωματικού μελιού του Ολύμπου. Επιδέχεται μακρά παλαίωση 4-8 ετών για να πάρει τα τελικά του αρώματα και τη μακρά του επίγευση.
Μπύρα Ολύμπου. 14 παρτίδες μπύρας τύπου Ale ή Lager, φτιαγμένες από βύνη που παρασκεύασαν μόνοι τους οι μαθητές από κριθάρι Ολύμπου. Ο Λυκίσκος που χρησιμοποιήθηκε για τον αρωματισμό και την πίκρανση της μπύρας, μαζεύτηκε από τους ίδιους τους μαθητές στις ρεματιές του τόπου τους. Το νερό συλλέχθηκε από τις πηγές, ψηλά στον Όλυμπο, ενώ το μέλι που έδωσε τον ειδικό αρωματικό χαρακτήρα, προήλθε από τις κυψέλες τους. Κάθε παρτίδα είχε το δικό της χαρακτήρα, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν οι μαθητές την επίδραση του κάθε παράγοντα στο τελικό προϊόν. Οι μαθητές σχεδίασαν τις ετικέτες των μπουκαλιών, τις έκοψαν με το ψαλίδι και τις κόλλησαν σε κάθε παρτίδα.
Μείγματα βοτάνων για αφέψημα με στοχευμένη δράση: Βότανα του Ολύμπου εξαιρετικής ποιότητας που προσφέρθηκαν στο σχολείο μας από τοπικούς χορηγούς που αγκάλιασαν το πρόγραμμα, έγιναν η πρώτη ύλη για την παραγωγή τριών διαφορετικών μειγμάτων. Το 1ο μείγμα έχει αντιγριπική δράση. Το 2ο έχει ηρεμιστική δράση, το 3ο στοχεύει στην ευεξία του οργανισμού και τονώνει τη μνήμη. Τα μείγματα συσκευάστηκαν ανά 6 φακελάκια, σε χαρτόνινα κουτάκια σχεδιασμένα και κομμένα από τους μαθητές.
Σαπούνια αρωματικά, για σώμα και μαλλιά: Από λάδι του τόπου τους και από εκχυλίσματα βοτάνων, οι μαθητές έφτιαξαν πολλά σαπούνια σε διάφορα χρώματα και αρώματα, τα συσκεύασαν σε ειδική συσκευασία και έβαλαν τις δικές τους ετικέτες.
Τώρα, οι μαθητές ερευνούν τους τρόπους απόσταξης των αιθερίων ελαίων των αρωματικών και θεραπευτικών βοτάνων, και σκέφτονται τρόπους εκμετάλλευσης των πολύτιμων αυτών προϊόντων. Επίσης, εξετάζουν τις δυνατότητες εκμετάλλευσης της βύνης που παράγουν μόνοι τους από κριθάρι, αφήνοντας τους σπόρους να φυτρώσουν, αυξάνοντας κατακόρυφα τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία που αυτοί περιέχουν. Σκέφτονται να παρασκευάσουν με αυτήν, θρεπτικά σκευάσματα για πρωινό. Έτσι, μαθαίνουν ότι με την έρευνα και με πρωτότυπες ιδέες, θα μπορέσουν μεθαύριο να αξιοποιήσουν με την μεταποίηση, τις πρώτες ύλες που τόσο άφθονα παράγει ο τόπος τους σε προϊόντα με πολύ μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
Κατά την διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, το πρόγραμμα εντάχθηκε στο πλαίσιο του Σωματείου Εικονικής Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ) και κατέκτησε μία από τις δέκα πρώτες θέσεις εικονικής επιχείρησης στην Ελλάδα.
Ήδη υπάρχουν μαθητές που παρακολούθησαν το πρόγραμμα και τα τρία έτη και δήλωσαν με ενθουσιασμό, ότι μετά τις σπουδές τους θα επιστρέψουν και θα ασχοληθούν επιχειρηματικά με την μεταποίηση στον τόπο τους. Αν και στην ηλικία αυτή οι μαθητές είναι αρκετά ανώριμοι για να συνειδητοποιήσουν τους δρόμους που τους ανοίγει η προσπάθειά μας, γίνεται η σπορά μιας ιδέας που μπορεί να βλαστήσει πολύ αργότερα και να αποδώσει καρπούς.
Όραμά μας είναι να ενταχθούν παρόμοιες μέθοδοι και διαδικασίες βιωματικής μάθησης στα Γενικά Λύκεια της χώρας, ώστε οι μαθητές να προσέρχονται στο σχολείο με χαρά σαν κι αυτή που έβλεπα στα πρόσωπά τους όταν έρχονταν μέσα στο κρύο και το σκοτάδι σε ένα έρημο σχολείο, ανάβαμε τα φώτα στο χημείο μας και πέφταμε με τα μούτρα στη δουλειά, από τον πιο αδύναμο μαθητή στη θεωρία έως τον πιο δυνατό.