Καλοκαίρι 2016. Κατά τα γνωστά, η τηλεόραση παίζει μόνο επαναλήψεις. «Κωνσταντίνου και Ελένης» και «Καφέ της Χαράς» σε χιλιοστή επανάληψ...
Καλοκαίρι 2016. Κατά τα γνωστά, η τηλεόραση παίζει μόνο επαναλήψεις. «Κωνσταντίνου και Ελένης» και «Καφέ της Χαράς» σε χιλιοστή επανάληψη, σε περίπτωση, που υπάρχει κάποιο επεισόδιο, που δεν έχεις δει τουλάχιστον 10 φορές.
Αλλά και τα συνδρομητικά κανάλια, φροντίζουν να μη χάσεις καμία από τις ταινίες, που στο κάτω κάτω τις έχεις πληρώσει.
«Φωτεινή» εξαίρεση τα κρατικά κανάλια.
Η ΕΡΤ, όταν δεν τα βάζει με τον ΣΚΑΪ, που της «κλέβει» την εικόνα, μεταδίδει 24 ώρες το εικοσιτετράωρο Ολυμπιακούς αγώνες. Και εκεί, που παρακολουθείς τον τελικό του άλματος επί κοντώ με τον Βραζιλιάνο Ντα Σίλβα να «κλέβει» κι αυτός το χρυσό μετάλλιο από τον Λαβιλενί, αμέσως μετά παρακολουθείς τους προκριματικούς του επί κοντώ και την προσπάθεια του Φιλιππίδη να περάσει στον τελικό, που πριν από λίγο τελείωσε!!
Δε βαριέσαι, λες. Καλοκαίρι είναι. Κλεισμένος μέσα είμαι, αφού δεν έχω λεφτά ούτε για έναν καφέ, ας παρακολουθήσω Ολυμπιακούς αγώνες.
Ωραία η καινούργια μόδα στα γυναικεία σορτσάκια. Ας δούμε και λίγο beach volley ν’ ανέβει η διάθεσή μας. Τι είναι αυτό; Έτσι παίζεται τώρα το beach volley; Με μπουργκίνι; Πιο πολύ μοιάζει με bitch volley. Τι να πω; Δεν πειράζει. Ας χαλαρώσουμε λίγο.
Και ξαφνικά ο εκφωνητής με επαναφέρει στην πραγματικότητα.
- Ας κάνουμε ένα διαφημιστικό διάλειμμα.
Ένα χαρούμενο ζευγάρι, ένα καρότσι και μέσα στο καρότσι, λογικά ένα μωρό. Μια μελιστάλαχτη αντρική φωνή, βέβαιη ότι όλα θα πάνε καλά στο μέλλον, μας ενημερώνει:
«Σήμερα που ξεκινάει τη ζωή της, ξεκινάει και το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης, που έγινε ποτέ στην Ελλάδα. Το έργο του Ελληνικού».
Ποιο έργο βρε παιδιά; Αυτό, που πολεμούσατε ως αντιπολίτευση; Το ξεπούλημα της περιουσίας του Ελληνικού λαού;
Όσο η φωνή μιλάει οι εικόνες εναλλάσσονται, ώστε όλοι όσοι έχουν μάτια και βλέπουν να αντιληφθούν τα οφέλη αυτής της επένδυσης.
• 70.000 νέες θέσεις εργασίας
• Επενδύσεις 8 δις ευρώ
• 2.000.000 τ.μ. πάρκο
• Παραλία
• Κατοικίες
• Αθλητικές εγκαταστάσεις
• Αγορά
• Επιχειρήσεις
• Σχολεία, Πανεπιστήμια (!)
Ταυτόχρονα η φωνή συνεχίζει.
«Έτσι, όταν γα γίνει 5 χρονών, θα μπορεί να απολαμβάνει μία βόλτα με την οικογένειά της στο μεγαλύτερο και ελεύθερο για όλους πάρκο της χώρας, δίπλα σε μία πανέμορφη παραλία. Κι όσο μεγαλώνει θα μπορεί να πηγαίνει κάθε μέρα για να διασκεδάζει, να αθλείται, να σπουδάζει, να εργάζεται, να ζει. Και ποτέ της δεν θα μάθει πώς θα ήταν η ζωή της χωρίς αυτό. Το έργο του Ελληνικού ξεκινάει για να αλλάξει τη ζωή για μας και τα παιδιά μας, για πάντα. Ελληνικό: Πάρκο ζωής».
Σα να λέμε ένας παράδεισος.
Η διαφήμιση τελειώνει και εγώ ακόμα περιμένω. Τι περιμένω, θα με ρωτήσεις. Περιμένω να δω ποιος είναι ο διαφημιζόμενος και τι ακριβώς διαφημίζει. Κι όμως, τίποτα.
Να ‘ναι άραγε η κοινοπραξία, που ανέλαβε το έργο; Αλλά τι ακριβώς διαφημίζει και σε ποιον; Και γιατί δεν βάζει το όνομά της στο τέλος, να γνωρίζουμε και εμείς ποιος είναι ο ευεργέτης μας;
Είναι μήπως η αντιπολίτευση, που διαφημίζει τις αποφάσεις, που πήρε ως κυβέρνηση ή μήπως κάποιο υπουργείο, που διαλαλεί την πραμάτεια του; Αλλά και πάλι, δεν θα έπρεπε να φαίνεται ποιος είναι αυτός που πληρώνει;
Μήπως, λέω μήπως η κυβέρνηση του «πρώτη φορά αριστερά, πρώτη φορά τόσο χάλια» διαφημίζει το σπουδαίο έργο της ενόψει εκλογών;Αν μάλιστα το συνδυάσει κανείς με τις δηλώσεις του Τσίπρα στην Άρτα, που θυμήθηκε ξανά τις πολεμικές αποζημιώσεις και την ενότητα του ελληνικού (Ζέρβας+Βελουχιώτης=Καμμένος+Τσίπρας).
Ακριβώς όπως οι εικόνες εναλλάσσονται μπροστά μου, έτσι εναλλάσσονται και τα ερωτήματα:
• Ποιος παρήγγειλε το spot;
• Πόσο κόστισε;
• Πόσο στοιχίζει η προβολή του;
• Τι ακριβώς διαφημίζει;
• Ποιος πληρώνει και γιατί;
Αυτή η καταραμένη φωνή στο πίσω μέρος του μυαλού μου δεν μ’ αφήνει να ησυχάσω. Μπορεί να φταίει η ζέστη ή ο «φίλος» μου ο Αστερίας. Νάτο πάλι ξαναπαίζει. Ας το δούμε μαζί. Ίσως εσύ βγάλεις διαφορετικά συμπεράσματα από μένα.
Αλλά και τα συνδρομητικά κανάλια, φροντίζουν να μη χάσεις καμία από τις ταινίες, που στο κάτω κάτω τις έχεις πληρώσει.
«Φωτεινή» εξαίρεση τα κρατικά κανάλια.
Η ΕΡΤ, όταν δεν τα βάζει με τον ΣΚΑΪ, που της «κλέβει» την εικόνα, μεταδίδει 24 ώρες το εικοσιτετράωρο Ολυμπιακούς αγώνες. Και εκεί, που παρακολουθείς τον τελικό του άλματος επί κοντώ με τον Βραζιλιάνο Ντα Σίλβα να «κλέβει» κι αυτός το χρυσό μετάλλιο από τον Λαβιλενί, αμέσως μετά παρακολουθείς τους προκριματικούς του επί κοντώ και την προσπάθεια του Φιλιππίδη να περάσει στον τελικό, που πριν από λίγο τελείωσε!!
Δε βαριέσαι, λες. Καλοκαίρι είναι. Κλεισμένος μέσα είμαι, αφού δεν έχω λεφτά ούτε για έναν καφέ, ας παρακολουθήσω Ολυμπιακούς αγώνες.
Ωραία η καινούργια μόδα στα γυναικεία σορτσάκια. Ας δούμε και λίγο beach volley ν’ ανέβει η διάθεσή μας. Τι είναι αυτό; Έτσι παίζεται τώρα το beach volley; Με μπουργκίνι; Πιο πολύ μοιάζει με bitch volley. Τι να πω; Δεν πειράζει. Ας χαλαρώσουμε λίγο.
Και ξαφνικά ο εκφωνητής με επαναφέρει στην πραγματικότητα.
- Ας κάνουμε ένα διαφημιστικό διάλειμμα.
Ένα χαρούμενο ζευγάρι, ένα καρότσι και μέσα στο καρότσι, λογικά ένα μωρό. Μια μελιστάλαχτη αντρική φωνή, βέβαιη ότι όλα θα πάνε καλά στο μέλλον, μας ενημερώνει:
«Σήμερα που ξεκινάει τη ζωή της, ξεκινάει και το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης, που έγινε ποτέ στην Ελλάδα. Το έργο του Ελληνικού».
Ποιο έργο βρε παιδιά; Αυτό, που πολεμούσατε ως αντιπολίτευση; Το ξεπούλημα της περιουσίας του Ελληνικού λαού;
Όσο η φωνή μιλάει οι εικόνες εναλλάσσονται, ώστε όλοι όσοι έχουν μάτια και βλέπουν να αντιληφθούν τα οφέλη αυτής της επένδυσης.
• 70.000 νέες θέσεις εργασίας
• Επενδύσεις 8 δις ευρώ
• 2.000.000 τ.μ. πάρκο
• Παραλία
• Κατοικίες
• Αθλητικές εγκαταστάσεις
• Αγορά
• Επιχειρήσεις
• Σχολεία, Πανεπιστήμια (!)
Ταυτόχρονα η φωνή συνεχίζει.
«Έτσι, όταν γα γίνει 5 χρονών, θα μπορεί να απολαμβάνει μία βόλτα με την οικογένειά της στο μεγαλύτερο και ελεύθερο για όλους πάρκο της χώρας, δίπλα σε μία πανέμορφη παραλία. Κι όσο μεγαλώνει θα μπορεί να πηγαίνει κάθε μέρα για να διασκεδάζει, να αθλείται, να σπουδάζει, να εργάζεται, να ζει. Και ποτέ της δεν θα μάθει πώς θα ήταν η ζωή της χωρίς αυτό. Το έργο του Ελληνικού ξεκινάει για να αλλάξει τη ζωή για μας και τα παιδιά μας, για πάντα. Ελληνικό: Πάρκο ζωής».
Σα να λέμε ένας παράδεισος.
Η διαφήμιση τελειώνει και εγώ ακόμα περιμένω. Τι περιμένω, θα με ρωτήσεις. Περιμένω να δω ποιος είναι ο διαφημιζόμενος και τι ακριβώς διαφημίζει. Κι όμως, τίποτα.
Να ‘ναι άραγε η κοινοπραξία, που ανέλαβε το έργο; Αλλά τι ακριβώς διαφημίζει και σε ποιον; Και γιατί δεν βάζει το όνομά της στο τέλος, να γνωρίζουμε και εμείς ποιος είναι ο ευεργέτης μας;
Είναι μήπως η αντιπολίτευση, που διαφημίζει τις αποφάσεις, που πήρε ως κυβέρνηση ή μήπως κάποιο υπουργείο, που διαλαλεί την πραμάτεια του; Αλλά και πάλι, δεν θα έπρεπε να φαίνεται ποιος είναι αυτός που πληρώνει;
Μήπως, λέω μήπως η κυβέρνηση του «πρώτη φορά αριστερά, πρώτη φορά τόσο χάλια» διαφημίζει το σπουδαίο έργο της ενόψει εκλογών;Αν μάλιστα το συνδυάσει κανείς με τις δηλώσεις του Τσίπρα στην Άρτα, που θυμήθηκε ξανά τις πολεμικές αποζημιώσεις και την ενότητα του ελληνικού (Ζέρβας+Βελουχιώτης=Καμμένος+Τσίπρας).
Ακριβώς όπως οι εικόνες εναλλάσσονται μπροστά μου, έτσι εναλλάσσονται και τα ερωτήματα:
• Ποιος παρήγγειλε το spot;
• Πόσο κόστισε;
• Πόσο στοιχίζει η προβολή του;
• Τι ακριβώς διαφημίζει;
• Ποιος πληρώνει και γιατί;
Αυτή η καταραμένη φωνή στο πίσω μέρος του μυαλού μου δεν μ’ αφήνει να ησυχάσω. Μπορεί να φταίει η ζέστη ή ο «φίλος» μου ο Αστερίας. Νάτο πάλι ξαναπαίζει. Ας το δούμε μαζί. Ίσως εσύ βγάλεις διαφορετικά συμπεράσματα από μένα.
Η μουσική στο backround απροσδιόριστη. Στην αρχή θυμίζει λίγο 60’s. Ήρεμη και χαλαρωτική, όπως πρέπει να είναι η διάθεση του θεατή, ώστε να είναι περισσότερο δεκτικός στο μήνυμα που θέλει να περάσει ο άγνωστος διαφημιζόμενος.
Το μωρό, που λέγαμε, είναι όπως καταλαβαίνεις, μπέμπα και μεγαλώνοντας γίνεται ένα όμορφο κοριτσάκι, όπως όμορφα πρέπει να είναι και τα συναισθήματά, που σου προκαλεί το διαφημιστικό. Άλλωστε τα κοριτσάκια είναι πάντα πιο χαριτωμένα από τα αγοράκια!
Η φωνή σε ενημερώνει έμμεσα πως το έργο θα τελειώσει σε 5 χρόνια, ωστόσο οι εκλογές θα γίνουν πιο μπροστά. Έτσι, όταν θα κληθείς να ψηφίσεις, δεν θα έχεις προλάβει να δεις τελειωμένο το σπουδαίο έργο. Αν θέλεις να καμαρώσεις τον Τσίπρα να το εγκαινιάζει, όπως το νοσοκομείο της Σαντορίνης, θα πρέπει να τον ξαναψηφίσεις.
Το κοριτσάκι μεγαλώνει χαρούμενο, απολαμβάνοντας την αποκλειστική φροντίδα των γονιών του, αφού δεν έχει αδερφάκια. Το μήνυμα είναι σαφές. Αν θέλεις οπωσδήποτε να κάνεις παιδιά, θα κάνεις μόνο ένα, αν θέλεις να μπορείς να το μεγαλώσεις και να μπορείς να του προσφέρεις όλα όσα βλέπεις στη διαφήμιση.
Αυτό βέβαια δεν χρειαζόταν να μας το πει η διαφήμιση. Στην Ελλάδα του 2021 παιδιά θα κάνουν μόνο οι ηλίθιοι, οι Ρομά και οι πρόσφυγες!
… στο μεγαλύτερο και ελεύθερο για όλους πάρκο της χώρας…
Τι εννοεί ο ποιητής; Υπάρχουν πάρκα στην Ελλάδα πάρκα, που πληρώνεις είσοδο; Ή μήπως θα υπάρχουν στο μέλλον; Και η παραλία; Θα είναι κι αυτή ελεύθερη; Γιατί δεν το λέει;
Πανεπιστήμια στο Ελληνικό; Καλή ιδέα, αλλά ποιος θα τα φτιάξει; Θα είναι ιδιωτικά ή δημόσια;
Πράγματι η ζωή μας έχει ήδη αλλάξει. Και έχει αλλάξει για πάντα. Προς το χειρότερο όμως.
Η μικρή ποτέ δεν μάθει πώς θα ήταν η ζωή της χωρίς το Ελληνικό. Επίσης δεν μάθει πώς θα ήταν η ζωή της χωρίς διόδια, χωρίς ΕΝΦΙΑ, χωρίς πρόσφυγες, χωρίς μνημόνιο, χωρίς φόβο.
Δεν θα μάθει ποτέ πώς ήταν η πατρίδα μας πριν την ξεπουλήσουν οι πουλημένοι ηγέτες μας. Δεν θα μάθει ποτέ πώς είναι να είσαι πραγματικά ελεύθερος.
Γιώργος Βαρδακώστας