Καταρχήν να ξεκαθαρίσω ότι δεν είμαι της τεχνικής εκπαίδευσης. Επομένως δεν έχω λόγους ν’ ασχοληθώ. Άλλωστε έτσι συμβαίνει συνήθως μ...
Καταρχήν να ξεκαθαρίσω ότι δεν είμαι της τεχνικής εκπαίδευσης. Επομένως δεν έχω λόγους ν’ ασχοληθώ. Άλλωστε έτσι συμβαίνει συνήθως με θέματα που δεν μας αφορούν άμεσα. Δεν ασχολούμαστε. Ενεργοποιούμαστε μόνο όταν το πρόβλημα χτυπά την πόρτα μας. Επειδή λοιπόν είναι θέμα χρόνου το πρόβλημα να χτυπήσει και τη δική μου πόρτα, καταθέτω μερικές σκέψεις.
Οι εξελίξεις τω τελευταίων ημερών έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι, αυτοί που υποτίθεται ότι ήταν οι υπερασπιστές της τεχνικής εκπαίδευσης, εμφανίζονται σήμερα ως οι μεγαλύτεροι διώκτες της.
Κάποιος ξύπνησε ένα πρωί και σκέφτηκε: «Πρέπει να βρω έναν τρόπο ώστε να μην γίνονται πλασματικές εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ.»
Ή μπορεί να σκέφτηκε: «Πρέπει να βρω έναν τρόπο ώστε να μειωθούν οι μαθητές στα ΕΠΑ.Λ.»
Αν σκέφτηκε το πρώτο, απλά απέτυχε. Αντίθετα αν σκέφτηκε το δεύτερο, μάλλον τα κατάφερε.
Ας δούμε όμως, πώς έχουν τα πράγματα.
Αρχικά ας συμφωνήσουμε ότι δεν είναι λογικό ένας μαθητής να φοιτά σε ελληνικό ΕΠΑ.Λ. και ταυτόχρονα να αγωνίζεται στη Bundesliga. Εκτός κι αν είναι ο Superman και πετάγεται στα διαλείμματα ανάμεσα στις προπονήσεις.
Το λέει η απλή λογική. Δεν πρέπει να υπάρχουν πλασματικές εγγραφές γιατί, μπορεί βραχυπρόθεσμα να διασώζει τα ωράρια κάποιων συναδέλφων της τεχνικών ειδικοτήτων, μακροπρόθεσμα όμως αυτό λειτουργεί εις βάρος της τεχνικής εκπαίδευσης.
Όχι. Η Πολιτεία θα βάλει τέλος σ’ αυτές τις στρεβλώσεις. Ξαφνικά λοιπόν στις 13/6 δημοσιοποιείται μια εγκύκλιος με τίτλο: «Επείγουσα ενημέρωση για την Ηλεκτρονική Δήλωση Προτίμησης για τα ΕΠΑ.Λ. μαθητών-τριών για το σχολικό έτος 2017-18»
Εκεί μεταξύ των άλλων διαβάζουμε:
«Οι μαθητές/τριες που επιθυμούν να εγγραφούν, να ανανεώσουν την εγγραφή τους ή να μετεγγραφούν σε οποιαδήποτε τάξη Ημερησίων και Εσπερινών ΕΠΑ.Λ για το σχολικό έτος 2017-2018, υποβάλλουν «Ηλεκτρονική Δήλωση Προτίμησης για τα ΕΠΑ.Λ.», μέσω της εφαρμογής e-epal στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://e-epal.minedu.gov.gr, συμπληρώνοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία, από τη 19η Ιουνίου έως την 23η Ιουνίου 2017. Στην περίπτωση ανήλικων μαθητών/τριών την ηλεκτρονική δήλωση προτίμησης καταθέτουν οι κηδεμόνες τους.»
Ποιος θα πει όχι στην πρόοδο; Ηλεκτρονικές εγγραφές. Άλμα προς τα εμπρός. Είναι όμως έτσι; Μέχρι χθες οι εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ. γίνονταν όποτε ήθελε ο καθένας. Μπορεί ο νόμος να προβλέπει ολοκλήρωση εγγραφών μέχρι 30 Ιουνίου, όμως οι εγγραφές συνεχίζονταν κανονικά και τον Σεπτέμβριο και μετά, για όσους δεν πρόλαβαν, ακολουθούσαν οι μετεγγραφές μέχρι … ποιος ξέρει πότε.
Και τώρα ξαφνικά μέσα σε μια βδομάδα πρέπει να ενημερωθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι ότι πρέπει να κάνουν δήλωση προτίμησης από 19 μέχρι 23 Ιουνίου και μάλιστα ηλεκτρονικά. Ηλεκτρονικά, πώς βρε παιδιά, με τι κωδικούς; Εύκολο, αρκεί να διαβάσουμε τη συνέχεια.
«Για την είσοδο στην εφαρμογή e-epal, είναι απαραίτητοι οι κωδικοί taxis. Στην περίπτωση ανήλικου/ης μαθητή/τριας ή ενήλικου προστατευόμενου μέλους ο/η οποίος/α δε διαθέτει κωδικούς taxis, χρησιμοποιούνται οι κωδικοί taxis του γονέα ή κηδεμόνα ή του κατά το νόμο υπεύθυνου αντίστοιχα. Στην περίπτωση αυτή, απαιτείται αποδεικτικό έγγραφο δημόσιας αρχής (τι είδους έγγραφο είναι αυτό;) κατά τη διαδικασία της εγγραφής στο σχολείο.»
Και τι γίνεται αν κάποιος δεν έχει ακόμα κωδικούς taxis; Κανένα πρόβλημα.
«Επίσης, στην περίπτωση κατά την οποία οι αιτούντες/αιτούσες δε διαθέτουν κωδικούς taxis, οφείλουν να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να τους αποκτήσουν έγκαιρα.»
Δηλαδή αν κάποιοι δεν αποκτήσουν έγκαιρα τους κωδικούς, δεν θα μπορέσουν να φοιτήσουν τα παιδιά τους στα ΕΠΑ.Λ.;
Φυσικά το ότι υπάρχουν μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου που ακόμα δεν γνωρίζουν αν έχουν πάρει απολυτήριο και άρα δεν γνωρίζουν αν θα μπορούν του χρόνου να φοιτήσουν σε κάποιο ΕΠΑ.Λ. είναι μια μικρή λεπτομέρεια.
Όμως η πολιτεία βρίσκει λύσεις. Φίλε αναγνώστη προσπάθησε να μη γελάσεις.
«Για όσους/όσες επιθυμούν να εγγραφούν στην Α΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. και αδυνατούν να αποκτήσουν κωδικούς taxis, μπορούν να απευθύνονται στους Διευθυντές των ΕΠΑ.Λ. προτίμησής τους, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν, μέσω των προσωπικών τους κωδικών taxis, την προτίμηση που τους υποβάλλουν εγγράφως με υπεύθυνη δήλωση, οι κηδεμόνες των ανήλικων ή οι ενήλικες μαθητές/τριες.»
Τι σημαίνει «Διευθυντές των ΕΠΑ.Λ. προτίμησής τους»; Στους Διευθυντές των ΕΠΑ.Λ. όπου προτιμούν οι μαθητές να εγγραφούν ή στους Διευθυντές των ΕΠΑ.Λ. που συμπαθούν;
Κι αν μένω στην Κατερίνη και θέλω να εγγραφώ στο ΕΠΑ.Λ. Κάτω Τούμπας, πρέπει να πάω στη Θεσσαλονίκη; Κι αν πλακώσουν ταυτόχρονα 10 ή 20 ή 30 μαθητές Α΄ Λυκείου, θα πρέπει με κάποιον μαγικό τρόπο ο Διευθυντής να τους εξυπηρετήσει όλους αυτούς και μάλιστα με τους προσωπικούς του κωδικούς taxis;
Και πότε θα γίνει αυτό; Στην εβδομάδα από 19 έως 23 Ιουνίου δύο μέρες είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις των ΕΠΑ.Λ. και μία μέρα είναι η συνεδρίαση του συλλόγου για την αποτίμηση των υποψήφιων Διευθυντών. Επομένως από τις 5 μέρες μένουν μόνο 2!!
Ερώτηση: Αν δεν κάνω Ηλεκτρονική Δήλωση Προτίμησης, δεν θα μπορέσω να εγγραφώ σε κάποιο ΕΠΑ.Λ.;
Καλύτερα να μην το ρισκάρω. Ας σπεύσω να κάνω τη δήλωση. Τι θα χρειαστώ εκτός από τους κωδικούς taxis;
«Κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής δήλωσης προτίμησης καταχωρίζονται στοιχεία όπως:
1. Το e-mail του κηδεμόνα ή του/της ενήλικου/ης μαθητή/τριας
2. Τα ατομικά στοιχεία του κηδεμόνα
3. Η τάξη την οποία ολοκλήρωσαν και τους δίνει τη δυνατότητα να εγγραφούν στο ΕΠΑΛ, το
σχολείο προέλευσης και το τελευταίο έτος φοίτησης
4. Η επιλογή για εγγραφή στην Α΄ Τάξη ή στον Τομέα της Β΄ Τάξης ή στην Ειδικότητα της Γ΄ Τάξης
ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑ.Λ. ή της Δ΄ τάξης εσπερινών ΕΠΑ.Λ.
5. Η επιλογή έως τριών (3) ΕΠΑ.Λ.
6. Τα ατομικά στοιχεία του/της μαθητή/τριας»
Δώσε βάση στο «έως τριών (3) ΕΠΑ.Λ.». Τι σημαίνει έως; Λογικά σημαίνει ότι μπορώ να δηλώσω ένα ή δύο ή το πολύ μέχρι τρία ΕΠΑ.Λ. Σωστά;
Λάθος.
Ας μην χάνουμε χρόνο. Πληκτρολογώ: e-epal.minedu.gov.gr
Πληκτρολογώ τους κωδικούς taxis και πατάω «Είσοδος»
Το επόμενο μήνυμα λέει: «Εξουσιοδοτώ τον εξυπηρετητή του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων να προσπελάσει στοιχεία μου (ΑΦΜ, Ονοματεπώνυμο, Πατρώνυμο) που τηρούνται στην ΑΑΔΕ»
Αν μπορώ ας κάνω κι αλλιώς. Εξουσιοδοτώ … κι ας μη θέλω.
Ας πούμε ότι θέλω να γραφτώ στον τομέα μηχανολογίας του 1ου ΕΠΑ.Λ. Κατερίνης. Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν είναι δυνατόν θα ήθελα ως δεύτερη επιλογή τον τομέα ηλεκτρολογίας ή τον τομέα γεωπονίας, που όμως δεν υπάρχει στο 1ο ΕΠΑ.Λ., υπάρχει όμως στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Κατερίνης.
Αμ δε. Η εφαρμογή μου δίνει τη δυνατότητα να δηλώσω τον τομέα μηχανολογίας, αλλά όχι τους υπόλοιπους. Και μάλιστα δεν μπορώ να δηλώσω μόνο ένα ΕΠΑ.Λ. πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσω τρία, έστω κι αν τα υπόλοιπα δύο είναι σε άλλες πόλεις και δεν έχω σκοπό να πάω.
Ας δούμε λίγο ποιο θα είναι το αποτέλεσμα. Αν η πρώτη μου επιλογή δεν λειτουργήσει στην πόλη μου ή αν λειτουργήσει, αλλά συμπληρωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα, τότε εγώ δεν έχω τη δυνατότητα δεύτερης επιλογής, παρά μόνο θα μπορώ ν’ αλλάξω πόλη!
Αντίθετα κάποιο άλλο ΕΠΑ.Λ. σε άλλη πόλη, το οποίο δήλωσα υποχρεωτικά, αλλά δεν έχω σκοπό να πάω, θα εμφανίζεται με μαθητές ανύπαρκτους! Θα εγκριθεί παρά το ότι μπορεί να είναι ολιγομελές ή να μην έχει καθόλου μαθητές!
Όταν κάποιοι Διευθυντές ΕΠΑ.Λ. μπήκαν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για να δηλώσουν το δυναμικό των τμημάτων που μπορεί να φιλοξενήσει η σχολική τους μονάδα κατά Τάξη, Τομέα και Ειδικότητα, διαπίστωσαν με έκπληξη ότι έλειπαν ολόκληρες ειδικότητες. Επομένως δεν τους δίνονταν η δυνατότητα να δηλώσουν ότι το σχολείο μπορεί να λειτουργήσει τα τμήματα. Άρα, δεν θα εμφανίζονται ούτε ως επιλογές στις δηλώσεις των μαθητών!
Εξάλλου πολλά τμήματα των ΕΠΑΛ συμπληρώνουν τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών τον Σεπτέμβριο, με τις εγγραφές των αποφοίτων ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. που δεν πέρασαν στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το έγγραφο όμως ορίζει ότι «…Ειδικά, οι απόφοιτοι ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ. του σχολικού έτους 2016-2017, οι οποίοι επιθυμούν να εγγραφούν στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας ΕΠΑ.Λ., δύνανται να εγγραφούν και από 1η έως 11η Σεπτεμβρίου 2017 στα υπάρχοντα τμήματα».
Δηλαδή πρώτα θα καταργηθούν τα τμήματα μέχρι τις 10 Ιουλίου, και το Σεπτέμβρη θα γραφούν οι απόφοιτοι σε όσα διασώθηκαν, ασχέτως αν υπάρχει ειδικότητα της επιλογής τους, ή πόσο μακριά βρίσκεται το ΕΠΑΛ στο οποίο αυτή λειτουργεί!
Μπάχαλο; Και λίγα λες. Ναι, αλλά έτσι όμως αποτρέπονται πλασματικές εγγραφές, θα πει κάποιος. Ίσα ίσα γίνονται πιο εύκολες. Ποιος με εμποδίζει να πάρω 10 φίλους μου να γράψουν τα παιδιά τους ή να γραφτούν οι ίδιοι κι ας μην έχει κανένας από αυτούς σκοπό να φοιτήσει;
Τέλος ας θυμηθούμε. Το 2013 ήταν ένας κύριος Αρβανιτόπουλος, που, εκτελώντας διατεταγμένη υπηρεσία, μέσα σε μια νύχτα κατάργησε ειδικότητες και έστειλε χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε διαθεσιμότητα.
Τότε κάποιοι ύψωσαν την αριστερά γροθιά και έκαναν τη διαθεσιμότητα σημαία. Και πράγματι όταν ήρθαν στην εξουσία, αποκατέστησαν (ας έκαναν κι αλλιώς) τους εκπαιδευτικούς που είχαν βγει σε διαθεσιμότητα.
Οι ίδιοι 4 χρόνια μετά έρχονται να πριονίσουν τα ωράρια των τεχνικών ειδικοτήτων, αναγκάζοντας τους συναδέλφους αυτούς να στραφούν στα δημόσια ΙΕΚ ή σε άλλες δομές κατάρτισης προκειμένου να μη χάσουν τη δουλειά τους ή για να αποφύγουν την υποχρεωτική μετακίνησή τους.
Το παιχνίδι μόλις ξεκίνησε.
ΥΓ: Λεπτομέρεια για γέλια. Αν κάποιος έχει windows XP και χρησιμοποιεί google chrome ως πρόγραμμα περιήγησης, δεν μπορεί να ολοκληρώσει τη διαδικασία υποβολής της δήλωσης.
Γιώργος Βαρδακώστας