Page Nav

{fbt_classic_header}

Τελευταια νεα:

latest

Η πιο επικίνδυνη Εθνική Οδός της Ελλάδας, η Πατρών-Κορίνθου επιτέλους παραδίδεται!

Όταν το 2008 ξεκίνησε η αναβάθμιση της Πατρών - Κορίνθου, η τότε στατιστική της ΕΣΥΕ την κατέγραφε ως το πιο επικίνδυνο κομμάτι εθνικής ...

Η πιο επικίνδυνη Εθνική Οδός της Ελλάδας, η Πατρών-Κορίνθου επιτέλους παραδίδεται!
Όταν το 2008 ξεκίνησε η αναβάθμιση της Πατρών - Κορίνθου, η τότε στατιστική της ΕΣΥΕ την κατέγραφε ως το πιο επικίνδυνο κομμάτι εθνικής οδού στην Ελλάδα. Η συχνότητα και η βαρύτητα των ατυχημάτων που συνέβαιναν ήταν ο λόγος που η αναβάθμισή της αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της Πάτρας.

Το πολιτικό δυναμικό της πόλης, δεν κατάφερε ποτέ, είτε από ασυννενοησία, είτε από ανικανότητα, να πιέσει προς ένταξή της στα έργα των Ολυμπιακών Αγώνων. Η έλλειψη κοινού μετώπου, η μικροπολιτική, ακόμα και οι μεγαλεπήβολες εμμονές για 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα καθυστέρησαν σημαντικά το έργο επί δεκαετίες… Και αφού το τρένο του 2004 είχε χαθεί χρειάστηκε να φθάσουμε στο 2008 και στην παραχώρηση της οδού στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός».

Στις 12 αύριο από τον Αλέξη Τσίπρα τα εγκαίνια της Πατρών-Κορίνθου - Στο 95% το έργο-Σε 1 ώρα και 40 λεπτά η απόσταση Πάτρα - Αθήνα

Ταξιδέψαμε Πάτρα - Αθήνα στην Ολυμπία Οδό-Καρέ καρέ η διαδρομή που μας έφερε πιο κοντά στην πρωτεύουσα περίπου 30 λεπτά

Οι περιπέτειές της όμως δεν σταμάτησαν εκεί. Τα έργα έμελε να σταματήσουν το 2011 και να επανεκινηθούν το 2013-2014 με αναθεώρηση των συμβάσεων. Ουσιαστικά χρειάστηκαν τρεις πρωθυπουργοί για να φθάσουμε στα εγκαίνια της Μεγάλης Τρίτης από τον Αλέξη Τσίπρα. Είχε προηγηθεί ο Κώστας Καραμανλής το 2008 οπότε ξεκίνησε το έργο, ο Αντώνης Σαμαράς το 2013 οπότε ελήφθη η απόφαση επανεκκίνησης και ο Αλέξης Τσίπρας κατά την θητεία του οποίου ολοκληρώθηκε σε ποσοστό 95%, οπότε και εγκαινιάζεται αύριο.


ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΣΕ

Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο ήταν 608 εκατ. ευρώ και η πρόσθετη (2013) ήταν 250 εκατ. ευρώ. Η παραχωρησιούχος «Ολυμπία Οδός» έχει λάβει αποζημίωση 91,11 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης παραχώρησης (συν 1,6 εκατ. σε τόκους υπερημερίας) και 30 εκατ. ευρώ για διάφορες αποζημιώσεις. Το 2013 ο κατασκευαστής (κοινοπραξία Απιον Κλέος) έλαβε με δύο συμφωνίες, ενόψει επανεκκίνησης των έργων, 223 εκατ. ευρώ και ακόμα 38 εκατ. ο παραχωρησιούχος. Με τη συμφωνία ολοκλήρωσης του έργου το 2016 αποφασίστηκε να καταβληθούν αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης 145,1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 69,7 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο.

Ο λογαριασμός δεν τελειώνει εδώ. Η κοινοπραξία Απιον Κλέος έλαβε ακόμα περί τα 23 εκατ. ευρώ για την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας με τις νέες προδιαγραφές (μελέτη-κατασκευή), καθώς και περίπου 10,7 εκατ. ευρώ για την κατασκευή των σημείων συνάντησης του αυτοκινητόδρομου με τη σιδηροδρομική γραμμή. Οσον αφορά τα έσοδα από τα διόδια, η Ολυμπία Οδός έχει λάβει το 2008-2015 συνολικά 574,3 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον οι αρχαιολογικές ανασκαφές όλου του έργου κόστισαν συνολικά περί τα 40 εκατ. ευρώ, οι απαλλοτριώσεις 223,7 εκατ. ευρώ (συν ακόμα 20 εκατ. ευρώ συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων που εκκρεμούν). Το Δημόσιο, πάντως, διεκδικεί από την Ολυμπία Οδό 34 εκατ. ευρώ λόγω μείωσης του τεχνικού αντικειμένου του έργου (με το «κόψιμο» του τμήματος Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας) και η υπόθεση έχει παραπεμφθεί σε διαιτησία.

Επομένως: Δημόσιο, Ευρωπαϊκή Ενωση και οδηγοί (μέσω διοδίων) κατέβαλαν στην Ολυμπία Οδό και στην κοινοπραξία Απιον Κλέος περίπου 2 δισ. ευρώ για την κατασκευή του δρόμου και τα έξοδα λειτουργίας του (προσωπικό, διαχείριση κυκλοφορίας κ.λπ.), χωρίς να συνυπολογίζονται τα διόδια του 2016-2017. Αν σε αυτά προστεθούν αρχαιολογικά και απαλλοτριώσεις, τότε το κόστος για το Δημόσιο και την Ε.Ε. (με τη συμβολή και των χρηστών του δρόμου) ξεπερνάει μέχρι στιγμής τα 2,34 δισ. ευρώ. Πάντως, η διαδρομή Αθήνας-Πάτρας για ένα Ι.Χ. θα κοστίζει 11,50 ευρώ.


Η ΠΟΛΥΠΑΘΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ

Η κατασκευή της Εθνικής οδού Πατρών – Αθηνών έγινε το διάστημα 1960-1969 και είχε μήκος 215 χιλιόμετρα. Το τμήμα Κορίνθου - Πατρών εγκαινιάστηκε το Δεκέμβριο του 1969. Το μήκος του ήταν 135 χλμ. και επιτρεπόταν η ανάπτυξη ασφαλούς για τα δεδομένα της εποχής ταχύτητας 120 χλμ/ώρα. Το κόστος κατασκευής της οδού ανήλθε στα 2,5 δισεκατομμυρία δραχμές. Για τις ανάγκες του έργου κατασκευάσθηκαν 219 ανισόπεδες διαβάσεις και 6 ανισόπεδοι κόμβοι. Τα εγκαίνια αυτού του τμήματος πραγματοποιήθηκαν από τον Υπουργό Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου. Την άνοιξη του 1971 παρουσιάστηκαν εκτεταμένες κατολισθήσεις στην περιοχή Παναγοπούλα Πατρών με αποτέλεσμα να διακοπεί για μεγάλο χρονικό διάστημα η κυκλοφορία. Η παράκαμψη του Αιγίου δόθηκε στην κυκλοφορία το φθινόπωρο του 1973. Από το 2008 η εθνική οδός παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» μαζί με άλλες εθνικές οδούς στην Πελοπόννησο. Η κοινοπραξία έχει αναλάβει με αυτοχρηματοδότηση του έργου την αναβάθμιση της οδού.

Μέσω της εθνικής οδού, πριν την εκτέλεση έργων, η διάρκεια του ταξιδιού από την Αθήνα προς την Κόρινθο ήταν μία ώρα και, συνεχίζοντας, η Πάτρα απείχε μιάμιση με δύο ώρες. Στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα λόγω των έργων η ανώτατη ασφαλής ταχύτητα διέλευσης είχε μειωθεί σημαντικά, με κάποια τμήματα να επιτρέπουν ανώτατη ταχύτητα 50 χλμ/ώρα. Με την ολοκλήρωση των έργων η διαδρομή Πάτρα – Αθήνα αναμένεται να διαρκεί μια ώρα και 40 λεπτά.

Η οδός Κόρινθος - Πάτρα είναι γνωστή για το υψηλό ποσοστό ατυχημάτων, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι θανατηφόρα. Πολλά από αυτά προκαλούνταν από πλαγιομετωπικές ή μετωπικές συγκρούσεις εξαιτίας της κακής ποιότητας της οδού αλλά και των έργων που διήρκεσαν 9 χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων παρέμενε ημιτελής και δεν προσφέφερε στους οδηγούς ούτε την υποτυπώδη ασφάλεια της παλαιάς χαράξεως, καθ' ότι στο μεγαλύτερο μήκος της είχε περιορισθεί σε μισή λωρίδα ανά ρεύμα.

Πηγή