Page Nav

{fbt_classic_header}

Τελευταια νεα:

latest

Δικαιώθηκε η τέχνη: Αναδρομική επιστροφή 30 εκατ. ευρώ από την ΑΕΠΙ

Νέο και μάλιστα «τσουχτερό» πλήγμα δέχεται από τη Δικαιοσύνη η ΑΕΠΙ, η οποία με τελεσίδικη απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών καλεί...

Δικαιώθηκε η τέχνη: Αναδρομική επιστροφή 30 εκατ. ευρώ από την ΑΕΠΙ
Νέο και μάλιστα «τσουχτερό» πλήγμα δέχεται από τη Δικαιοσύνη η ΑΕΠΙ, η οποία με τελεσίδικη απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών καλείται να πληρώσει σε δημιουργούς… λυπητερή, που εκτιμάται ότι θα υπερβεί το ποσό των 30 εκατομμυρίων ευρώ, για τη «φουσκωμένη» προμήθεια στα δικαιώματά τους.


Την ώρα που οι εισαγγελικές αρχές ξεσκονίζουν τα πεπραγμένα της διοίκησης της Εταιρίας για κακοδιαχείριση, που άνοιξε τρύπα περίπου 50 εκατομμυρίων ευρώ, το Διοικητικό Εφετείο υποχρεώνει την ΑΕΠΙ να επιστρέψει αναδρομικά από το 2003 τα χρήματα, που κρατούσε καταχρηστικά, στους δικαιούχους δημιουργούς.

Πρόκειται για τους Σταύρο Ξαρχάκο, Νίκο Κυπουργό, Παναγιώτη Καλατζόπουλο, Νίκο Μαμαγκάκη, Γιώργο Κουμεντάκη αλλά και την Ενωση Ελλήνων Μουσουργών, για τους οποίους η δικαίωση… άργησε -η «μάχη» ξεκίνησε πριν από 21 χρόνια!- και δεν μεταφράζεται μόνον οικονομικά. Κι αυτό διότι η απόφαση είναι κόλαφος και ως προς την πρακτική της ΑΕΠΙ να μη λογοδοτεί αναλυτικά για έσοδα και έξοδα, αλλά και να… εξοβελίζει τους δημιουργούς από τη διαδικασία λήψης σημαντικών αποφάσεων.

Συγκεκριμένα, με την υπ’ αριθμ. 1103/2017 απόφαση, το Διοικητικό Εφετείο αναγνωρίζει ως καταχρηστική:

▪ Την προμήθεια σε ποσοστό άνω του 18% στα ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα (σήμερα ανέρχεται σε 25%) και άνω του 24% στη δημόσια εκτέλεση (που σήμερα είναι 37,5%).

▪ Την πρακτική παράλειψης λογοδοσίας για τα έσοδα και τα έξοδα, ανά κατηγορία δικαιώματος.

▪ Τη μη συμμετοχή των δημιουργών -ή τουλάχιστον τη μη εκτίμηση της γνώμης τους- στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στο αμοιβολόγιο, τον κανονισμό διανομής και την παρακράτηση και διάθεση του ποσοστού 10% για πολιτιστικούς και κοινωνικούς σκοπούς.

Το δικαστήριο υποχρεώνει την ΑΕΠΙ στην αναδρομική μείωση των υπέρογκων προμηθειών από το 2003.

Τότε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στην οποία είχαν προσφύγει οι δημιουργοί το 1996, είχε αποδεχθεί τις αιτιάσεις τους αναγνωρίζοντας ως καταχρηστική την προμήθεια του 25% και είχε ζητήσει τη μείωσή της στο 15%. Είχε επίσης «καταδικάσει» την ΑΕΠΙ γιατί υποχρέωνε τους δημιουργούς να εκπροσωπούνται από την ίδια εταιρία στο σύνολο των δικαιωμάτων τους. Η μη αναγνώριση των υπόλοιπων αιτιάσεών τους για καταχρηστικές πρακτικές της Εταιρίας είχε οδηγήσει τους δημιουργούς στη Δικαιοσύνη.

Το Διοικητικό Εφετείο είχε περιοριστεί στην επικύρωση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα την προσφυγή των δημιουργών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που «έστειλε» την υπόθεση για εκ νέου εξέταση στο Εφετείο. Δικαίωση για το σύνολο των δημιουργών χαρακτήρισε την απόφαση ο δικηγόρος που χειρίστηκε την υπόθεση, Γιωργανδρέας Ζάννος. Υπογράμμισε δε -δεδομένου ότι η δικαίωση ήρθε αργά και στη χειρότερη δυνατή συγκυρία, με την ΑΕΠΙ στα πρόθυρα πτώχευσης λόγω του σκανδάλου κακοδιαχείρισης- την ανάγκη παρέμβασης της Πολιτείας, ώστε «να μην πτωχεύσει η ΑΕΠΙ, να προστατευθούν τα δικαιώματα και η περιουσία των δημιουργών και να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της αγοράς».

ΧΡΙΣΤΙΑΝΝΑ ΧΑΤΖΗΪΟΡΔΑΝΟΓΛΟΥ