Η πρώτη είδηση έλεγε: - Μαθητές κατέληξαν στο νοσοκομείο σε κατάσταση μέθης στη σχολική εκδρομή - Πατέρας μαθήτριας κινεί νομικές δι...
Η πρώτη είδηση έλεγε:
- Μαθητές κατέληξαν στο νοσοκομείο σε κατάσταση μέθης στη σχολική εκδρομή - Πατέρας μαθήτριας κινεί νομικές διαδικασίες σε βάρος των συνοδών.
Και αμέσως μετά ακολούθησαν και άλλες:
- Μαθήτρια έπεσε από το Παλαμήδι στο Ναύπλιο.
- Τροχαίο με πούλμαν με μαθητές σε σήραγγα της Εγνατίας.
- Καθηγητής πέθανε μέσα στο σχολικό λεωφορείο.
Κι όλα αυτά σε διάστημα μιας μόλις εβδομάδας.
Έναν χρόνο πριν θα θυμηθούμε:
- Μαθήτρια έπεσε από μπαλκόνι ξενοδοχείου σε εκδρομή στην Ιταλία
- Μαθητής έπεσε από μπαλκόνι ξενοδοχείου σε εκδρομή στη Κέρκυρα.
Αν πάλι κάνουμε το λάθος να ψάξουμε πιο παλιά:
- 21 μαθήτριες του Γυμνασίου Σπηλίου Ρεθύμνης, βρήκαν τραγικό θάνατο στη θάλασσα της Γεωργιούπολης Χανίων. Δύο συνοδοί καθηγητές καταδικάστηκαν σε 18 μήνες φυλακή και δύο σε ένα έτος με αναστολή
- 21 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου Μακροχωρίου Ημαθίας, βρήκαν τραγικό θάνατο στα Τέμπη καθώς επέστρεφαν από τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα.
- 7 δεκατετράχρονοι μαθητές βρήκαν τραγικό θάνατο, όταν λεωφορείο του ΚΤΕΛ Τρικάλων, στο οποίο επέβαιναν 37 μαθητές της Α’ τάξης του Λυκείου Φαρκαδώνας συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με νταλίκα.
Κάποτε, μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε μία μόνο πολυήμερη εκδρομή. Η πενθήμερη της Γ Λυκείου. Μια εκδρομή που την περίμεναν πώς και πώς οι μαθητές και γι αυτό είχε και μεγαλύτερη αξία. Μια εκδρομή αξέχαστη για τους περισσότερους, αν και αρκετοί περίμεναν περισσότερα, αφού η φαντασία προηγείται πάντα της πραγματικότητας.
Τα χρόνια πέρασαν και κάποιος το σκέφτηκε αλλιώς:
- Γιατί να περιμένουν οι μαθητές μέχρι τη Γ΄ Λυκείου για μια πολυήμερη εκδρομή;
Και η απάντηση δόθηκε στο πέρασμα των χρόνων, φτάνοντας σήμερα οι πολυήμερες εκδρομές να ξεκινούν από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Σ’ αυτές μάλιστα συμμετέχουν και γονείς μαθητών, πολλοί από τους οποίους «αναγκάζονται» να πάρουν άδεια από τη δουλειά τους για να συνοδέψουν τα παιδιά τους στην εκδρομή!
Ό,τι θα διαβάσεις στη συνέχεια, έχει μειωμένη αξιοπιστία, αφού πρόκειται για τις απόψεις κάποιου, που, ενώ είναι αντίθετος προς τις πολυήμερες εκδρομές και έχει καταθέσει σχετική πρόταση στα πλαίσια του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, τους τελευταίους μήνες «αναγκάστηκε» να συνοδέψει τους μαθητές του σχολείου του σε δύο τέτοιες εκδρομές!!
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι σχολικές εκδρομές είναι και θα πρέπει να παραμείνουν εκπαιδευτικές. Εκπαιδευτικές σημαίνει κατά την άποψή μου ότι ο μαθητής στη διάρκειά τους θα πρέπει να μαθαίνει.
Να επισκέπτεται μέρη, που στη διάρκεια της υπόλοιπης ζωής του ίσως να μην μπορέσει να ξαναδεί. Να έρχεται σε επαφή με τη ζωντανή ιστορία του τόπου μας, ώστε να καταλαβαίνει ότι αυτό που είμαστε σήμερα είναι η συνέχεια αυτού που ξεκίνησε πριν από χιλιάδες χρόνια. Να δει με τα μάτια του ότι αυτά που είναι γραμμένα στα σχολικά βιβλία δεν είναι απλά μαύρα σημάδια σε λευκό χαρτί, αλλά η αποτύπωση της πραγματικότητας. Να αποκτήσει εμπειρίες και να ζήσει στιγμές που θα τις θυμάται σε όλη την ζωή.
Πρέπει όμως να μάθει να λειτουργεί και ως μέλος μιας ομάδας, να σέβεται τους συμμαθητές του και τους συνοδούς, να υπακούει σε εντολές, να αντιληφθεί ότι οι πράξεις του έχουν συνέπειες τόσο για τον ίδιο όσο και τους υπόλοιπους.
Ακόμα και οι κατακριτέες από πολλούς επισκέψεις σε νυχτερινά μαγαζιά (ταβέρνες, κλαμπ, κέντρα διασκέδασης), υπό προϋποθέσεις, έχουν πολλά να διδάξουν.
Τα παιδιά στις σχολικές εκδρομές έρχονται κοντά, δένονται, κάνουν παρέα μεταξύ τους δια ζώσης και όχι μόνο μέσω του κινητού τους στα Social Media.
Αυτή είναι η θετική πλευρά των εκδρομών. Μερικοί θέλουν να κρατήσουν μόνο αυτή και ξεχνούν σκόπιμα την άλλη, την σκοτεινή.
Ο τζίρος τεράστιος. Πανηγύρι από ταξιδιωτικά γραφεία, ξενοδοχεία, ταβέρνες, κλαμπ, που κάνουν χρυσές δουλειές σε περιόδους νεκρές τουριστικά. Στο πανηγύρι συμμετέχουν ακόμα και τα λεγόμενα rest areas κατά μήκος των εθνικών οδών, που πωλούν στους μαθητές προϊόντα αμφίβολης ποιότητας σε τιμές υπερδιπλάσιες από τις κανονικές, με αντάλλαγμα ένα κατούρημα στις συνήθως βρώμικες τουαλέτες τους. Φυσικά πάντα σε συνεννόηση με τα ταξιδιωτικά γραφεία και τους οδηγούς των λεωφορείων!
Συνάδελφος διηγείται το ακόλουθο περιστατικό:
Επιστρέφοντας με το σχολείο του από τριήμερη εκδρομή στην Πελοπόννησο, το λεωφορείο σταμάτησε για ανεφοδιασμό και «ξαλάφρωμα» στον Ισθμό της Κορίνθου σ’ ένα άθλιο μαγαζί με τις πιο βρώμικες τουαλέτες ever.
Ο οδηγός του λεωφορείου δεν είχε την ίδια άποψη. Τόσο μεγάλη ήταν η λαχτάρα του για το συγκεκριμένο μαγαζί, που δεν προτίμησε το αντίστοιχο που βρισκόταν στη δεξιά πλευρά του δρόμου, αλλά το προσπέρασε, έκανε αναστροφή (!) και επέστρεψε προς τα πίσω προκειμένου ο ίδιος και οι μαθητές να απολαύσουν τις ακριβές υπηρεσίες που οι αλήτες προσφέρουν στους ανίδεους ταξιδιώτες.
Ο συνάδελφος, κορόιδο και ο ίδιος όπως και οι μαθητές, έσπευσε, αφού ξαλάφρωσε στις ελεεινές τουαλέτες, να τιμήσει το μαγαζί αγοράζοντας μια σοκολάτα για να πάνε τα φαρμάκια κάτω. Τιμή δεν αναγραφόταν πάνω στην σοκολάτα, όμως τη συγκεκριμένη θυμόταν ότι στο super market τη βρίσκεις κάτω από 2 €. Φτάνοντας στο ταμείο η υπάλληλος τον ενημερώνει ότι κοστίζει 4 €! Φαρμάκι η τιμή. Καταλαβαίνει ότι πιάστηκε Κώτσος και το ρίχνει στην πλάκα.
- Καλά, χρυσή είναι αυτή η σοκολάτα; Χαχα.
Πληρώνει κανονικά και απομακρύνεται. Η υπάλληλος όμως δεν το θεώρησε αστείο και γυρνώντας στον συνάδελφό της, σχολίασε με ύφος χιλίων καρδιναλίων:
- Καλά πού νομίζει ότι βρίσκεται; Στη Μηχανιώνα;
Κατάλαβες αναγνώστη; Στη Μηχανιώνα δικαιολογείται να αγοράζεις μια σοκολάτα στην κανονική της τιμή. Στα καταγώγια της εθνικής οδού θα πρέπει να την πληρώνεις χρυσή με αντάλλαγμα ένα κατούρημα και με τον κίνδυνο της ηπατίτιδας.
Όμως ας επιστρέψουμε στα πιο σοβαρά θέματα και στους κινδύνους που ελλοχεύουν σε μια σχολική εκδρομή.
Πολλοί μαθητές, οι περισσότεροι θα έλεγα, περιμένουν την εκδρομή για να ξεσαλώσουν, μακριά από τον γονικό έλεγχο. Δεν ενδιαφέρονται για τις επισκέψεις στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά μόνο για τη νυχτερινή έξοδο και το ολονύχτιο πάρτι στο ξενοδοχείο. Γι’ αυτό και κατά τη διάρκεια της ημέρας κοιμούνται όρθιοι, ενώ μόλις δύσει ο ήλιος, ως δια μαγείας ανασταίνονται.
Ευκαιρία να κάνουν ό,τι απαγορεύεται. Κατανάλωση αλκοόλ, κάπνισμα, χρήση ουσιών. Οτιδήποτε μπορεί να σε φέρει πιο κοντά στο θάνατο, αλλά ταυτόχρονα και μια εμπειρία που δείχνει πόσο μάγκας είσαι και πως καταφέρνεις να παραβιάζεις νόμους και κανόνες.
Φυσικά ο νόμος αφήνει εντελώς απροστάτευτους τους συνοδούς των οποίων η ευθύνη είναι τεράστια. Όλα καλά, αρκεί να μην συμβεί κάτι. Αν όμως συμβεί, πρώτοι οι γονείς είναι αυτοί που στρέφονται εναντίων των συνοδών.
- Γιατί αφήσατε το παιδί μου χωρίς επιτήρηση;
Ας είμαστε σοβαροί. Αγαπητοί γονείς κι εμείς γονείς είμαστε. Πριν φύγει το παιδί από το σπίτι, ελέγξατε τις αποσκευές του; Του τονίσατε ότι σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να προμηθευτεί αλκοόλ ή ναρκωτικές ουσίες;
Τι ακριβώς περιμένετε από τον συνοδό εκπαιδευτικό; Αντιστοιχεί ένας συνοδός σε 20 μαθητές. Τι είδους έλεγχο νομίζετε ότι μπορεί να κάνει; Θα πρέπει συνεχώς να κάνει σωματικό έλεγχο σε όλους τους μαθητές και στις αποσκευές τους; Θα πρέπει να εισβάλλει στα δωμάτια των παιδιών; Θα πρέπει να παραμένει άγρυπνος για όσες μέρες διαρκεί η εκδρομή; Αν δεν κοιμάται τα βράδια, πώς περιμένετε να είναι σε θέση να τους συνοδεύσει και να τους προστατεύσει την ημέρα;
Σε κάθε σχολείο είναι συγκεκριμένοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν σε πολυήμερες εκδρομές. Αρκετοί από μας τους υπόλοιπους τους χαρακτηρίζουμε ήρωες. Φυσικά υπάρχουν και κάποιοι που απλά θέλουν να πηγαίνουν εκδρομές και τις ευχαριστιούνται περισσότερο από τους μαθητές.
- Τραλαλί τραλαλό τι ωραία που περνώ.
Ο Θεός φύλαξε μέχρι σήμερα τους περισσότερους από αυτούς από απρόοπτα.
Και τι γίνεται με τους μαθητές που μένουν πίσω; Αυτούς που δεν μπορούν να συμμετέχουν σε εκδρομές για οικονομικούς κυρίως λόγους;
Αυτοί απλά τιμωρούνται. Είναι αναγκασμένοι να πηγαίνουν κανονικά στο σχολείο. Φυσικά όταν οι περισσότεροι συμμαθητές τους λείπουν, μάθημα κανονικό δεν μπορεί να γίνει. Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα γίνονται συμπτύξεις τμημάτων. Ο εκπαιδευτικός που μπαίνει μέσα στην τάξη μπορεί να μην έχει καμία σχέση με τους μαθητές, οι οποίοι συχνά δεν έχουν ούτε βιβλία. Έτσι ο εκπαιδευτικός, που τιμωρείται και αυτός, περιορίζεται στο ρόλο της baby sitter.
Εσείς εκεί κάτω στο υπουργείο μην περιμένετε άλλο. Αλλάξτε το πλαίσιο τώρα!
- Προστατέψτε τους συνοδούς εκπαιδευτικούς.
- Πιέστε τουριστικά γραφεία, ξενοδοχεία, κέντρα διασκέδασης να κατεβάσουν τις τιμές.
- Ελέγξτε τα καταγώγια των εθνικών οδών. Εν ανάγκη κλείστε μερικά.
- Φροντίστε να συμμετέχουν ΟΛΟΙ οι μαθητές στις εκδρομές. Διαφορετικά φροντίστε γι’ αυτούς που μένουν πίσω να υπάρχουν εκπαιδευτικές δράσεις (όχι μάθημα) π.χ. θέατρο, εκπαιδευτικές ταινίες, πολιτιστικές δραστηριότητες, ώστε οι μαθητές αυτοί να μην αισθάνονται παιδιά ενός κατώτερου Θεού.
Αλλά και σεις καλοί μου συνάδελφοι, κάντε λίγο κράτει. Αν για μία μόνο σχολική χρονιά συμφωνήσετε να μη συνοδέψει κανείς στις εκδρομές, να δείτε πώς αλλάζουν τα πράγματα σε μια νύχτα!
Γιώργος Βαρδακώστας